Mijn zoektocht naar:

"wie ik offline ben..."


In 2015 ontmoette ik Anastazya, en zonder het te beseffen, begon ik haar mijn verhaal te vertellen—het verhaal van mijn zoektocht naar identiteit.

Mijn ouders zijn in de jaren ‘90 naar Nederland gevlucht vanwege de oorlog in Bosnië. Mijn moeder was hoogzwanger toen ze de grens overstak.

Het kind in haar buik? Dat was ik, Marko.


Opgegroeid in Nederland had ik vrienden met verschillende achtergronden. Sommigen waren geboren en getogen Nederlanders, anderen hadden, net als ik, wortels in een ander land. Wat me opviel, was hoe sterk zij zich verbonden voelden met hun cultuur. Dat zette me aan het denken: wie ben ik eigenlijk?


De gebruikelijke antwoorden—mijn studie, mijn werk, mijn achtergrond—voelden leeg. Daarom besloot ik verder te zoeken. Tijdens mijn HBO-opleiding International Business liep ik stage in Duitsland en studeerde ik in Bosnië. Ik wilde mijn wortels beter begrijpen, maar ook ontdekken wie ik was buiten labels en verwachtingen.


In december 2014 stuurde Anastzya mij haar eerste bericht? “Omg, ben jij de broer van Hercules?” Ze vond dat ik leek op acteur Kellan Lutz, die net in een Hercules-film speelde. Tijdens mijn stage in Hannover begon ik online te chatten met Anastazya.


Toen ik in 2017 mijn studie afrondde, bleef de vraag naar mijn identiteit knagen. Anastazya, geboren in Servië, had haar eigen zoektocht, en samen doken we steeds dieper in persoonlijke ontwikkeling.



"Wie is die persoon in de camera?"

In 2018 begon ik mezelf te filmen. Niet omdat ik het leuk vond—integendeel, ik voelde me ongemakkelijk voor de camera. Maar ik wist dat dit me zou helpen groeien. Gaandeweg ontdekte ik dat video een krachtig hulpmiddel was om authentiek zichtbaar te zijn. Anastazya en ik leerden samenwerken, experimenteren en delen.


In 2019 begon mijn zichtbaarheid op LinkedIn op te vallen. Mensen herkenden mijn echtheid en vroegen me hoe ik dat deed. Dat was het moment waarop ik besefte: **ik kan anderen helpen om ook authentiek zichtbaar te zijn.

Ik ging viraal met mijn verhaal (ca. 160.000 volgers opgebouwd)

Nynke ging ook viraal

(7,4 miljoen views)


Sterker nog, het gebeurde telkens weer dat ik viraal ging met mijn verhalen.

Ik leerde kort en kracht een verhaal met moraal in een video te verwerken, deze methode ben ik later

"Make It Short" gaan noemen...


Mijn methode van korte filmpjes opnemen werkte en ik durfde lang niet in deze expertise te stappen...


Mijn YouTube kanaal explodeerde (17,6 miljoen views)

Deze online zichtbaarheid ontstond puur en alleen maar door korte video's, door na te denken over wat ik wilde zeggen op social media ontdekte ik steeds meer wie ik was...

"Wie je offline brand in je online brand"

Ik ontdekte mijn verhalen door ze te posten.
Ik kwam erachter wat ECHT mijn interesses waren, door erover te posten...

Ook zag begreep ik mijn persoonlijkheid beter, door te kijken hoe anderen op mij reageerde nadat ik iets had gepost op social media.





Jij bent een VIP: Very Important Person.

V = jouw verhalen die vertellen wie in verschillende situaties was
I = jouw interesses, die jouw eigenaardigheid naar bovenhalen.
P = jouw persoonlijkheid, de reden waarom mensen jou waarderen


Boek via de knop hieronder gratis een advies gesprek en dan brengen we dit in kaart, zodat je authentiek online zichtbaar kan zijn!

Natuurlijk schroom ik niet om te vertellen over mijn "Make It Short" methode, de techniek waarmee je wie je bent op beeld brengt, als jij daar naar vraagt.